افشاگری و حمله شدید علی دایی علیه فردوسی پور ؛ واکنش تند سرمربی
پرسپولیس به محرومیت 2 ستاره تیمش
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: آقای فردوسی‌پور بازیکنان تیم ملی قلیان می‌کشند به شما چه ربطی دارد؟ ببخشید مگر شما داروغه محل هستید؟!

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز؛ شایعه محرومیت صادقیان و مسلمان پس از اتفاقات اردوی تیم ملی امید در کیش و دو بازی حساس پرسپولیس مقابل فولاد خوزستان و استقلال باعث شد تا دقایقی پای صحبت‌های علی دایی بنشینیم که از برخی نوشته‌ها ناراحت است و حرف‌های جدیدی را این بار در گفت‌وگو با فارس بر سر زبان آورد:

 

**آقای دایی ابتدا از بازی مقابل فولاد شروع کنید. شرایط تیم را چگونه می‌بینید؟

 

خدا را شکر طبق برنامه رو به جلو می‌رویم و بالاخره خودمان را آماده می‌کنیم تا مقابل تیم خوب و پرمهره فولاد خوزستان قرار بگیریم. ما کار بسیار سختی را در پیش داریم اما سر تا پا انگیزه هستیم. چون می‌خواهیم استارت خوب‌مان را ادامه بدهیم.

 

**استارت خوب یعنی صدرنشینی؟

 

بله، اما احساس خاصی در این باره من ندارم. چون من معتقدم همه چیز آخر فصل مشخص می‌شود برای من مهم این است که آخر فصل بر صدر جدول تکیه بزنیم تا دل هواداران‌مان را شاد کنیم. ما به این مورد خیلی تکیه کرده‌ایم و بر همین مبنا رو به جلو می‌رویم.

 

**اما بازی دربی حساس است و قبل از دربی باید با فولاد خوزستان روبرو شوید. این یک خوش‌شانسی است یا بدشانسی؟

 

ما بازی بسیار مهم و سختی را مقابل فولاد داریم. فولاد خوزستان نشان داده یکی از بهترین تیم‌های ایران است به نظرم بازی‌هایی که در این چند هفته در پیش رو داریم باید تکلیف قهرمانی را روشن کنیم. فولاد تیم بسیار خوب و پرمهره‌ای است اما با تمام سعی و تلاش خودمان به دنبال یک برد بسیار خوب هستیم تا برای دربی 78 همه جوره آماده شویم. شرایط بچه‌ها خوب است و ان‌شاءالله همه چیز دیگر روز بازی مشخص می‌شود.

**اما شایعاتی مبنی بر محرومیت مسلمان و صادقیان به گوش می‌رسد.

 

اصلا مسئله‌ای که پیش آمده به صادقیان و مسلمان این موضوع چه ربط دارد؟‌ بگویید من هم بدانم.

 

**بالاخره برخی رسانه‌ها اعلام کردند به دلیل اتفاقات اردوی تیم ملی در کیش این دو بازیکن محروم هستند.

 

من باید بگویم متأسفانه اخباری در برخی خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود که بدون مدرک و سند لازم است. این مسائل به دور از اخلاق و حرفه‌ای‌گری است. ای کاش ما هیچ‌وقت اخبار ضد و نقیض نداشته باشیم و با یک خبر جامع و کامل همه چیز را اعلام کنیم، چه اشکالی دارد؟

 

**بالاخره شاید چیزی مطرح شده که این خبرها را زده‌اند؟

 

من نمی‌دانم. اما امیدوارم این مسائل به دربی ربطی نداشته باشد. ما خودمان به اندازه کافی مشکلات داریم، پس از مدتی دوباره در حال گرفتن سر و سامان هستیم و می‌خواهیم حالت نرمال خودمان را پیدا کنیم. خیلی‌ از مسائل را برای رسیدن به موفقیت کنار زدیم اما دوباره مسائل جدیدی را پیش پای ما گذاشتند.

 

**منظورتان چیست؟

متأسفانه مسائلی را مطرح می‌کنند که من دلیلش را نمی‌دانم. من متأسفم برای فوتبال‌مان که یک برنامه تلویزیونی به آن خط و خطوط می‌دهد و به دروغ عنوان می‌کند که در برنامه قلیان یک نوع دوپینگ است، این یعنی چه؟

 

** اینطور نیست؟

چه کسی گفته که قلیان دوپینگ است؟ قلیان در جامعه ما وجود دارد اما برای یک ورزشکار اصلا درست نیست که در جای عمومی به دنبال قلیان کشیدن و این مسائل باشد. ما همه مخالفیم ورزشکاری که ورزش می‌کند به دنبال قلیان و این مسائل باشد اما عذر می‌خواهم وقتی یک برنامه بیاید و اینطور یک مسئله را مطرح کند به نظرم درست نیست.

 

**بالاخره اتفاقی بوده که افتاده.

باید ثابت شود تا درباره آن صحبت کرد. یک آقای کافی‌شاپی را روی خط یک برنامه تلویزیونی و رسانه ملی می‌آورند و مسائلی را مطرح می‌کنند که به نظرم دور از شأن فوتبال این مملکت است. ما چه کار می‌کنیم؟ این کارها به دور از دین ماست. به دنبال چه چیزی هستیم؟ شما بروید و ببینید دین ما چه چیزی را می‌گوید.

 

**آقای دایی معلوم است خیلی ناراحتید.

خیر، من حرف حق را می‌گویم. دین ما نگفته با آبروریزی همه چیز درست می‌شود. دین ما می‌گوید وقتی چیزی را می‌بینی، نبین و رد شو. ما مگر بزرگ‌تر از حضرت علی (ع) داریم؟ دید اما خود را به ندیدن زد و درسی به پیروانش داد که همه را متعجب کرد. حضرت امیرالمؤمنین وقتی وارد جایی می‌شد سعی می‌کرد قبل از حضورش همه را مطلع کند تا خدای ناکرده کسی جلوی او شرمنده نشود. ما مسلمانیم، ما شیعه علی هستیم اما در یک برنامه نشسته‌ایم و برای اینکه برنامه خودمان را پربیننده کنیم متأسفانه به برخی مسائل سطحی دامن می‌زنیم.

 

**یعنی نباید این مسائل مطرح می‌شد؟

من این حرف را نمی‌زنم. ما این همه فوتبالیست خوب داریم. این همه ورزشکار داریم. اینقدر این ورزشکاران نقاط قوت و کارهای خیری انجام داده‌اند و در جامعه کارهای بزرگی انجام داده‌اند یک‌بار شده این آقایان این صحنه‌ها را نشان دهند؟ یک‌بار شده درب خانه دو نفر را بزنیم و بپرسیم چرا یک ورزشکار به تو کمک کرد؟ شده یک‌بار دست دو نفر را بگیریم و با آنها مصاحبه کنیم درباره کمک یک ورزشکار؟ شده به دنبال خصوصیات نیک و خوب ورزشکاران هم با دوربین‌تان بروید؟ ما همیشه به دنبال خراب کردن ورزشکاران هستیم.

 

** می‌شود منظورتان را شفاف‌تر توضیح دهید؟

ما خیلی چیزها را نمی‌بینیم. البته وظیفه‌ای بود که بازیکنان انجام دادند؛ آنقدر بچه‌های من با هم همدل بودند که پس از اینکه سیدجلال خدا به او بچه‌ای داد همه به دیدار او رفتند و به وی تبریک گفتند. ولی ما متأسفانه به جای اینکه کارهای نیک را به تصویر بکشیم فقط به دنبال نشان دادن و حرف زدن در مورد قلیان کشیدن بازیکنان و برخی مسائل هستیم. آن‌وقت یک کافی‌شاپی را آورده‌ایم که در این باره توضیح بدهد. اصلا نمی‌دانیم طرف چه کسی است. اصلا من می‌گویم قلیان کشیده‌اند که کشیده‌اند به شما چه ربطی دارد؟ مگر شما داروغه محل هستید که می‌خواهید درباره موضوع مانور کنید؟ شما چه کاره فوتبال هستید یا چه کاره این ورزش هستید که می‌آیید می‌خواهید همه را تحت‌الشعاع خود قرار دهید و درباره قلیان کشیدن بازیکنان حرف بزنید.

 

**بالاخره شاید اگر برنامه 90 این کار را نمی‌کرد برنامه دیگر این کار را می‌کرد؟

حرف من این است که ما مسلمانیم. مسلمان آبروی یک مسلمان را نمی‌ریزد آن هم به این شکل. ما پیرو حضرت محمد (ص) و علی (ع) هستیم و کتاب خدا قرآن را می‌خوانیم پس چرا رعایت نمی‌کنیم؟ یادتان رفته برنامه‌ای را که علیه من گذاشته بودند که عکاس و کریمی و یکی از مسئولین راه‌آهن را در مورد پرونده قهرمانی پشت خط نود آوردند و رودرروی من گذاشتند. همین سه نفر برای هماهنگی تا سه صبح در باشگاه بودند تا یک برنامه علیه من درست کنند، این تازه یک قسمت از آن مسائل است. سوال من از این آقا این است که شما از چه کسی خط و خطوط می‌گیرید؟ هر دفعه هم آقایان فقط به پرسپولیس لطمه می‌زنند. مگر کسی می‌داند که چه کسی قلیان کشیده که اینطور رفتار می‌شود؟ رسانه محترمی که اسم بازیکنان‌مان را بزرگ می‌نویسی که آنها محروم هستند، وجدانت کجا رفته؟ همین روز گذشته خبری را در رسانه‌ها مطرح می‌کردند که قاسم دهنوی را اخراج کرده‌ایم. چرا این همه حرف را برای پرسپولیس می‌سازید؟ انصاف‌تان کجا رفته؟

 

**یعنی اینگونه موارد برای شما حاشیه‌ساز شده است؟

خیر، خدا را شکر بی‌حاشیه‌ترین تیمی که پرسپولیس در سال‌های اخیر خود داشته همین تیم است. با نداری‌ها می‌جنگد و می‌سازد و با خیلی چیزها کنار می‌آیند، بچه‌های من هیچ چیز نگرفتند و با قدرت به عشق این پیراهن کار می‌کنند اما نمی‌دانم برخی‌ها به دنبال چه چیزی می‌گردند؟ من متأسفم برای این فوتبالی که عذر می‌‌خواهم یک برنامه تلویزیونی به آن خط می‌دهد. برنامه‌ای که به نظر من چندین سال است و اصلا خیلی وقت است از مسیر خود و واقعی‌اش منحرف شده و در حال خط دادن به فوتبال ایران است. حالا هم گیر داده به قلیان کشیدن بازیکنان. به شما چه ربطی دارد که این بازیکنان قلیان کشیده‌اند؟ مگر شما داروغه هستید شما لطفا بروید به مسائل و چیزهای خیلی مهم‌تر برسید. در انزلی محمدرضا خلعتبری در کاری بسیار زیبا جایزه خود را در رختکن به کفشگری می‌دهد. اما چه کسی درباره آن حرف زد؟‌ یک بازیکن برای بازی جوانمردانه توپ را به جای زدن به گل به بیرون می‌زند، یک روز درباره‌اش حرف می‌زنیم و بعد همه چیز فراموش می‌شود. شما ببینید در این چند وقت در تیم من چه کارهایی صورت گرفته؟ بعد آقایان هر چیز منفی است به تیم من ربط می‌دهند. ببخشید زندگی خصوصی بچه‌های من به خودشان ربط دارد نه کسی دیگر. همانطور که من در تیمم در زندگی خصوصی بچه‌هایم دخالت نمی‌کنم. اما زمانی که من مربی هستم حواسم به همه چیز است.

 

**بالاخره اتفاقاتی در تیم ملی امید افتاده که این بحث‌‌ها مطرح می‌شود.

ببخشید، منی که سرمربی هستم، تیمم سرپرست دارد؛ به هتلی که می‌روم همه چیز را تنظیم می‌کنم که کی باید بچه‌‌هایم غذا بخورند یا استراحت کنند یا به موقع بخوابند. اصلا حرف من این است در جایی دیگر اتفاق و عملی افتاده اصلا چه ربطی به باشگاه من دارد؟ مگر تیم ملی به این بازیکنان حقوق می‌دهد؟ مگر تیم ملی با این بازیکنان قرارداد دارد؟ این باشگاه است که با این بازیکنان قرارداد بسته، پول و هزینه می‌کند و به نظر من اگر چنین مسائلی هم اتفاق افتاده باشد فدراسیون باید به باشگاه اطلاع بدهد تا باشگاه رسیدگی کند. نه اینکه در یک برنامه تلویزیونی که جوانان بیننده آن هستند در بوق و کرنا کنیم که قباحت قلیان هم که بعضی‌ها می‌کشیدند فردا همه به خودشان بگویند بازیکنان تیم ملی قلیان می‌‌کشند؛ پس ما هم این کار را انجام دهیم. خیلی مسائل پیش می‌آید که ما اینگونه مسائل را در رسانه ملی مطرح می‌کنیم. البته خدا را شکر بازیکنان من خیلی سریع بعد از بازی با کره برگشتند، حالا من نمی‌دانم این اخبار از کجا بیرون آمده؟ آقای رسانه‌ای محترم حرف من با شماست؛ اگر خبر می‌زنی چه عجله‌ای داری؟ خبرت را با منبع بزن. به دنبال این نباش که منابع آگاه اطلاع داده‌اند. من می‌توانم روزی هزار تا خبر بدهم و همه را بگویم که فلان منبع آگاه آن را به من گفته. اگر خبر دارید با منبع منتشر کنید.

 

**یعنی شما معتقدید که اگر برخی مسائل رعایت شود با خیلی‌ها مثل کریمی رو در رو نمی‌شدید؟

من اصلا به این مسائل کاری ندارم. من کار خودم را می‌کنم. به نظرم یک گزارشگر و مجری باید کار خودش را انجام دهد. ما باید بدانیم که مثلا من مربی باید کار خودم را بکنم. هر کس باید وظیفه خودش را انجام دهد. مطمئن باشید این فوتبال پیشرفت می‌کند اما هر کس بخواهد مثل آقایان در کار دیگری دخالت کند و برای هر چیزی نظر بدهد و آن را به دلخواه کوچک یا بزرگ کند و از خودش حرف بزند در این فوتبال سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

 

**شاید با این حرف‌هایتان برخی‌ها بگویند دایی دوباره نقدپذیر نیست.

این چه حرفی است می‌زنید؟ چرا علی دایی نقدپذیر نیست؟ من راجع به چه چیزی نقدپذیر نیستم؟ شما دو هفته قبل پیام صادقیان را به برنامه‌ات می‌آوری و پس از آنکه از این بازیکن استفاده کردی دو هفته بعد علیه او برنامه می‌سازی تا محروم شود. چرا شما موضوع آل‌اشپورت را پیگیری نکردید؟ یا صحبت‌های مربیان دیگر را و یا اتفاقات تیم‌های دیگر و بازیکنان دیگر را پیگیری نمی‌کنید؟ در تیم‌های دیگر این همه مسائل اتفاق می‌افتد چرا هیچکدام آن را پیگیری نمی‌کنید؟ فقط آمده‌اید برنامه خودت را گرم کردی و بعد گفتی خداحافظ خوش‌آمدی، حالا نوبت این بازیکن است که بزنیمش. من از شما سؤال می‌کنم برنامه شما چه نتیجه‌ای داد؟ شماها می‌دانید برنامه آقای فردوسی‌پور چه نتیجه‌ای داد؟ من جواب شما را می‌دهم. نتیجه‌اش این بود که برای جام جهانی رفتیم و با یک شرکت قرارداد بستیم که اگر در جام جهانی شما پیدا کردید که یک تیم دیگر چنین مارکی را پوشید من به شما جایزه می‌دهم. من خودم هم چنین چیزی اصلا ندیدم. پس به جای این مسائل بهتر است دنبال واقعیت‌ها بروید و به دنبال جمع کردن برنامه‌های خودمان نباشیم، حالا ما این حرف‌ها را می‌زنیم و من فقط می‌خواهم از حق تیم خودم دفاع کنم نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. مطمئن هم باشید به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم تیمم وارد کوچک‌ترین حاشیه‌ای شود، این را بهتر است همه بدانند.