۶ ایراد سبد کالایی
ارائه سبد کالایی از سوی دولت در بهمن و اسفندماه به ۱۵ میلیون نفر از جامعه هدف برخوردار، انتقادات و ایراداتی را از سوی کارشناسان و مردم در بر داشته است.
۶ ایراد سبد کالایی

به گزارش افکارنیوز، ارائه دو سبد کالایی تا پایان سال جاری در قالب هدیه به جمعیت ۱۵ میلیون نفری موردنظر دولت از بسیاری جهات مورد انتقاد کارشناسان و عامه مردم است.

یکی از نکات مهم مورد اشاره کارشناسان احتمال هم‌پوشانی گروه‌های مختلف برخوردار برای دریافت این سبد کالایی است، چرا که به نظر می‌رسد سامانه آمار و اطلاعات گروه‌های مختلف نظیر طلاب ، دانشجویان مختلف، خبرنگاران و گروه‌های مختلف کارگری و کارمندی به صورت هماهنگ و یکسان نتوانند یکدیگر را تامین کنند لذا به نظر می‌رسد این همپوشانی باعث می‌شود گروه‌های خاصی چند سبد دریافت کنند و خیلی از گروه‌های برخوردار از دریافت سبد جا بمانند.

دومین نکته و نقد بر ارائه سبد کالایی میزان ثابت اقلام این سبد برای همه خانوارها است، یعنی یک خانواده دو نفره و یک خانواده ۸ نفره به یک میزان سبد کالایی دریافت می‌کنند که این موضوع قطعا از عدالت لازم برخوردار نیست.

سومین انتقاد وارد به سبد کالایی پوشش تقریبا یک ششم کارگران کشور در این طرح است چرا که از جمعیت ۱۲ میلیونی کارگران کشور تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ردیف مشمولان دریافت این سبد کالا قرار دارد و این موضوع باعث شده تا کارگران در اعتراض به این تقسیم‌بندی به وزیر کار نامه بنویسند.

چهارمین انتقاد مربوط به شائبه ای می‌شود که محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه هیئت دولت به آن اشاره کرد. نوبخت گفت ممکن است بازنشستگان تأمین اجتماعی سبد اول کالایی را دریافت نکنند.

 حذف تعداد قابل توجهی از جمعیت کارگری کشور و همچنین حذف بازنشستگان تأمین اجتماعی برای دریافت سبد کالایی در شرایطی قرار می‌گیرد که شعار دولت برای تحویل این سبد تأمین معیشت اقشار ضعیف جامعه و همچنین هدیه‌ای از سوی دولت مردم است.

به نظر می‌رسد اگر دولت می‌خواهد به مردم هدیه بدهد نباید در ارائه هدیه بین گروه‌های مختلف جمعیتی تبعیض قائل شود، همانطور که مردم در ۲۴ خردادماه پای صندوق رای رفته و حماسه سیاسی را رقم زدند، دولت نیز در پرداخت هدیه نباید هیچگونه تمایزی بین گروه‌های جمعیتی قائل شود.

یکی دیگر از انتقادهای مطرح به این اقدام دولت این است که مسئولان دولت تدبیر و امید پیش از انتخابات و در روزهای اول انتخابات دولت قبل را به دلیل ارائه یارانه نقدی به مردم به شکل‌های مختلف به دولت عوام‌فریب و دولت گداپرور محکوم می‌کردند، حال این سؤال اساسی مطرح است که اگر پرداخت یارانه نقدی بر اساس مصوبه مجلس اقدامی عوام‌فریبانه و گداپروری است، چگونه می شود که پرداخت سبد کالایی آن هم به اقشار کم جامعه می تواند نام هدیه به خود بگیرد.

 از کل جمعیت کشور تنها ۱۵ میلیون نفر از دریافت این سبد کالا برخوردار می‌شوند درحالی که تعداد زیادی از این سبد محروم می‌شوند و مطمئنا دولتمردان باید دلائل منطقی برای این اقدام داشته باشند، هرچند که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد معتقد است سبد کالایی ارتباطی به یارانه نقدی و حذف گروه‌های مختلف جامعه از دریافت یارانه ندارد، اما به نظر می‌رسد دولت در این اقدام به دنبال آن است تا با حذف تعداد قابل توجهی از جامعه برای دریافت سبد کالایی بازخورد موردنظر خود را از جامعه دریافت کند و بر اساس آن برای حذف دهک‌ها سناریوی لازم را در سال ۹۳ طراحی و اجرا کند.

باتوجه به آنکه محمدباقر نوبخت چند هفته پیش و در خطبه‌های پیش از نمازجمعه اعلام کرد، ۴ سبد کالایی در پایان هر فصل به گروه‌های برخوردار در سال آینده پرداخت می‌شود، به نظر می‌رسد، با توجه به صحبت‌های آقای حسن روحانی در خصوص تغییر یارانه نقدی دولت به دنبال آن است تا میزان یارانه نقدی در فاز دوم را کاهش داده و به جای آن با سبد کالایی اقشار ضعیف جامعه را پوشش دهد.