داربی 78 زیر دود قلیان!

بار دیگر پرسپولیس - استقلال. سه بازی قبلی صفر - صفر شده و ای کاش به مهاجمان دو تیم بربخورد که آخرین گلزن داربی هنوز ایمون زاید است!

ایسنا: هفتادوهشتمین داربی پایتخت در حالی جمعه این هفته برگزار می‌شود که پیش‌بینی می‌شود، تقابل سرخابی‌ها این بار جذاب‌تر از همیشه باشد. البته تصور اینکه این بازی برخلاف بازی‌های قبل جذاب می‌شود، برای دو بازی گذشته هم وجود داشت و تماشاگران به امید اینکه یک بازی زیبا را ببینند و دوباره شاهد نتیجه صفر- صفر نباشند، به ورزشگاه می‌رفتند اما این بار کمی ماجرا فرق می‌کند.

هرچند ممکن است ورزشگاه آزادی مثل داربی‌های گذشته کاملا پر نشود و در ادامه روند استقبال کم تماشاگران از بازی‌های لیگ شاهد حضور 100 هزار نفر نباشیم، اما شرایط دو تیم در جدول ناخودآگاه حکم می‌کند که بیشتر از قبل برای به دست آوردن پیروزی ریسک کنند. بویژه پرسپولیس که 4 امتیاز از استقلال کمتر دارد و اگر می‌خواهد در کورس قهرمانی بماند، بدون شک باید سه امتیاز بازی را به دست بیاورد.

در روزهایی که در فوتبال جهان همه جا بحث از مراسم گالا و انتخاب بهترین بازیکن سال دنیاست، فوتبال ایران مشغول بحث درباره پرونده قهرمانی و قلیان کشیدن چند بازیکن در اردوی تیم ملی زیر 22 سال بود و اگر به این‌ها صحبت درباره داربی را اضافه کنیم، باز هم وزن مباحث فوتبال ما بالا نمی‌رود اما حداقل می‌توان کفه را کمی سنگین‌تر کرد. البته اگر این داربی هم مثل داربی‌های گذشته صفر - صفر شود و بی‌خاصیت از آب دربیاید در حد همان دو پرونده باقی می‌ماند.

استقلال که در حال حاضر با دو امتیاز اختلاف نسبت به فولاد در صدر جدول است، به گفته پیشکسوتان و بسیاری از هواداران این تیم خوب بازی نمی‌کند اما با اتکا به تدابیر قلعه‌نویی و تجربیات بازیکنانش سه امتیاز بازی‌ها را از آن خود می‌کند. این را می‌توان از نتایج استقلال در این فصل و شیوه گل زدنش فهمید. آبی‌ها رکورددار پیروزی یک بر صفر در لیگ هستند و بعد از نیم فصل دوم هم 90 درصد گل‌های خود را روی ضربات سر به ثمر رسانده‌اند. نکته قابل تحسین نتایج استقلال این بوده که از نیم فصل به این طرف بازیکنان اصلی این تیم یکی پس از دیگری به دلایلی که هنوز برای هواداران این تیم مشخص نشده، استقلال را ترک کرده‌اند. فرهاد مجیدی، پژمان منتظری و جواد نکونام که هر کدام می‌توانستند وزنه‌ای در زمین باشند، در حال حاضر در این تیم نیستند و قلعه‌نویی همچنان در حال نتیجه گرفتن است. با توجه به اختلاف 4 امتیازی آبی‌ها با پرسپولیس و با نگاهی به تدابیر قلعه‌نویی در بازی‌های این فصل دور از ذهن نیست که شاگردان قلعه‌نویی محتاط‌تر از پرسپولیس گام به میدان بگذارند.

پرسپولیس اما شرایط خاصی دارد. علی دایی و تیمش که از ابتدای فصل تاکنون با حاشیه‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده‌اند، با وجود اینکه نسبت به سال‌های گذشته آمادگی بهتری داشته و در دوره خوبی به سر می‌برند، دو بازی 6 امتیازی مقابل نفت و فولاد را با ناکامی پشت سر گذاشتند تا صدر جدول را از دست بدهند. محرومیت‌ها و محکومیت‌های متوالی برای دایی، اضافه شدن مشکلات مالی به سایر دغدغه‌های سرخ‌پوشان، نگرانی از تغییر در مدیریت باشگاه، حضور بازیکنان جوان در تیم ملی زیر 22 سال و بعدتر از آن محرومیت صادقیان و مسلمان که خیلی زود از سوی رییس فدراسیون وتو شد، همه و همه شرایط را برای پرسپولیس خاص کرده‌اند.

هواداران پرسپولیس انتظار دارند تیم‌شان بعد از 5 سال، قهرمانی در لیگ را آن هم در روزهایی که بیشتر آمارهای خوب لیگ را از آن خود کرده‌اند دوباره تجربه کند. بهترین خط دفاع لیگ، شاید مقابل مهاجمان نه چندان زهردار استقلال که همچنان بهترین گلزن‌شان فرهاد مجیدی است، کار سختی نداشته باشند اما همیشه گفته‌اند که این بازی شرایطش با سایر بازی‌ها فرق می‌کند. از لحاظ انگیزه اما پرسپولیسی‌ها وضعیت بهتری نسبت به استقلال دارند. بازیکنان جوان این تیم مثل صادقیان، عالیشاه، حقیقی، مسلمان و... برای نشان دادن خود دوست دارند نخستین پیروزی را در داربی به همراه پرسپولیس تجربه کنند.

در شرایطی که هنوز مشخص نیست داور این بازی چه کسی خواهد بود، نکته قابل پیش‌بینی این است که با توجه به صدور رای پرونده قهرمانی و حساسیت‌هایی که در چند هفته اخیر روی قضاوت‌ها به وجود آمده، داور داربی 78 باید یک دل شیر داشته باشد تا اولا قضاوت این بازی را قبول کند و بعد از آن در طول 90 دقیقه فشار هواداران و کادر فنی دو تیم بزرگ ایران را روی دوش بکشد. هر اشتباه کوچکی از سوی داور این مسابقه می‌تواند برایش گران تمام شود.

پرسپولیس به غیر از کفشگری که مصدوم است، غایبی ندارد اما از اردوی استقلال خبر می‌رسد که جمشیدیان و کبه به دلیل مصدومیت به این بازی نمی‌رسند.