مصرف مداوم پرتقال در پیشگیری از سرطان ها موثر است

ساری- ایرنا- کارشناس تغذیه بیمارستان امام خمینی ساری گفت: مصرف مداوم پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده، در پیشگیری از انواع دیگر سرطان ها نیز مؤثر است.

ˈ

سید احمد ربیعیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خواص موجود در پرتقال اشاره کرد و افزود: سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال مصرف می کنند 50 درصد کمتر از اشخاصی است که آن را مصرف نمی کنند .

وی ادامه داد: همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون موثر است بیان کرد: این خاصیت به خاطر وجود پکتین و ورقه های نازک ما بین پره های پرتقال است.

کارشاس ارشد تغذیه گفت: آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و افرادی که فشار خون آنها بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می کنند باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند.

ربیعی با اشاره به اینکه ویتامین C به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می کند افزود: در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C از قبیل مرکبات، برای کاهش خطر ابتلا به کمبود آهن ضروری است.

وی بیان کرد: دریافت کافی ویتامین C به کاهش شدت علایم سرماخوردگی و طول مدت آن کمک می کند.

وی اظهار داشت: مصرف زیاد مرکبات در افراد دیابتی توصیه نمی شود و در صورت فراوانی مصرف، قند خون بیمار دیابتی را افزایش دهد.

کارشناس ارشد تغذیه به خواص موجود در نارنگی اشاره کرد و گفت: نارنگی به علت داشتن فسفر زیاد و ویتامین های فراوان، باعث تقویت حافظه می شود و برای رفع بی اشتهایی و کاهش گرمای بدن نیز مفید است.

ربیعی با اشاره به اینکه نارنگی به دلیل داشتن ویتامین های ث، آ، ب و د اعمال قلب را تنظیم می کند بیان کرد: طبیعت نارنگی سرد و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است و به علت ادرار آور بودن سموم بدن را دفع می کند.

وی بیان کرد: نارگی برای درمان فشارخون بالا، بریدگی و زخم مرهم خوبی است و پس از صرف غذا به جذب سریعتر آهن کمک می کند.